Mijn naam is Pauline Verheijen-Dop, ik ben 47 jaar, getrouwd en moeder van 2 tiener dochters. Ik ben in 2000 begonnen als advocaat bij Nauta en later bij Baker. Na 6 jaar advocatuur heb ik de overstap naar het bedrijfsleven gemaakt en ben ik als Legal Counsel bij PepsiCo begonnen. Dat was op dat moment echt mijn droombaan. Na 18 maanden ben ik daar echter alweer weggegaan omdat ik toen met mijn man naar New York verhuisde. Dat zou voor 2 jaar zijn maar werd, mede als gevolg van de financiële crisis, 5 jaar. In die periode heb ik als Legal Director bij Polo Ralph Lauren gewerkt en heb ik mijn eigen consultancy gehad waarbij ik celebrities hielp met hun personal branding door middel van licensing deals.
Na 5 jaar en 2 kinderen zijn we naar Nederland teruggekeerd. Ik ben kort na terugkeer begonnen bij Novagraaf als Managing Consultant Corporate Clients, maar na een positieve ervaring van 5 jaar Amerika, voelde ik me toch beter thuis bij een grote multinational. Toen ik de kans kreeg om bij Disney te werken was de keuze snel gemaakt. Ik heb uiteindelijk 7 jaar bij Disney gewerkt en de kans gekregen om mee te werken aan de lancering van Disney+, eerst in Nederland als eerste land ter wereld, en later door heel Europa. Toen ik na 7 jaar Disney klaar was om verder te kijken kreeg ik een telefoontje van mijn oude werkgever PepsiCo met het verzoek of ik terug wilde keren. Ik besloot de sprong te wagen en heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van.
Ik zit als Legal Director in het Leadership Team van PepsiCo Northern Europe, een business unit bestaande uit 11 landen met met een omzet van 1.2 miljard. Dit houdt in dat mijn team en ik verantwoordelijk zijn voor alle juridische zaken in de Business Unit. Dit varieert van ondersteuning van onze Sales team in hun samenwerking met retailers tot strategische projecten voor onze Supply Chain en alles wat er verder voorbij komt. Geen dag is hetzelfde in een groot bedrijf zoals dit. Naast het juridische werk mag ik me ook bezighouden met employee engagement en werk ik nauw samen met onze collega’s van Compliance, Public Affairs en Communications.
PepsiCo gedreven door visie om wereldleider te zijn
Dagelijks nuttigen consumenten overal ter wereld, in ruim 200 landen en gebieden, meer dan een miljard keer PepsiCo-producten. PepsiCo realiseerde in 2022 een netto-omzet van $ 86 miljard dankzij een complementair voedsel- en drankenportfolio met bekende merken als Lay’s, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker en SodaStream. Het productportfolio van PepsiCo bestaat uit een breed scala aan voedingsmiddelen en dranken, waaronder talrijke iconische merken die elk een geschatte retailjaaromzet hebben van meer dan 1 miljard dollar.
PepsiCo wordt gedreven door zijn visie om de wereldleider te zijn in ‘convenience’ dranken en voedingsmiddelen door te winnen met PepsiCo Positive (pep+). pep+ is de strategische ‘end-to-end’ transformatie van PepsiCo waarin duurzaamheid en menselijk kapitaal centraal staan in de manier waarop groei en waarde gecreëerd worden. Dit door te werken binnen de planetaire grenzen en tevens te inspireren tot positieve verandering voor mens en aarde.
Samenwerking Duurzaamheidsproject met Eneco, Liander en Kraftblock
Het Legal team in Noord Europa bestaat uit 5 juristen in totaal (inclusief mijzelf). Voor een bedrijf van deze omvang is dat relatief weinig wat betekent dat we ons voornamelijk met strategische zaken bezighouden zoals Competition Law, onze ESG commitments, Health and Safety en strategische investeringsprojecten zoals ons duurzaamheidsproject, waarbij we samen met Eneco, Liander en de Duitse startup Kraftblock bezig zijn met het electrificeren van onze chipsfabriek in Broek op Langedijk. Op korte termijn hopen we daardoor een 52% GHG reductie te realiseren maar op termijn zelfs 98%.
Uitdaging Buying Groups
De grootste uitdaging voor mijn team en mij is, naast het balanceren van de werklast en talent development, de opkomst van de zogeheten Buying Groups zoals Everest en Eurelec. Door de komst van deze partijen wordt ons bestaande retail landschap overhoop gegooid en moeten langdurige relaties herijkt worden. Dit zorgt voor veel onrust bij zowel onze eigen collega’s als onze partners en vraagt om een heel zorgvuldige begeleiding van het juridische team. Verder werken we nauw samen met onze Marketing collega’s om te zorgen dat alle claims die we maken feitelijk juist zijn en toelaatbaar binnen alle relevante juridische kaders.
Big Rocks en CSRDDD uitdagingen


Voor 2024 zijn mijn “Big Rocks”, zoals we dat noemen, het managen van de opkomst en uitrol van alle nieuwe ESG wetgeving. Aangezien we onder de nieuwe CSRD in 2025 moeten rapporteren over de resultaten van 2024 zijn we druk bezig met alle interne processen zo in te richten dat we aan alle vereisten kunnen voldoen. Voordeel van een groot bedrijf, zoals het onze, is dat we hier hele teams voor kunnen inrichten. De kennis die deze teams hebben opgedaan in de aanloop naar de CSRD kunnen we vervolgens leveragen om ons ook klaar te maken voor andere Wet- en Regelgeving zoals de Deforestation Regulation of straks de CSRDDD. Daarnaast zijn we intern druk bezig met het uitrollen van verschillende AI oplossingen voor het optimalisatie van de diverse bedrijfsprocessen. Om goed bij te blijven is mijn team al geruime tijd bezig om zichzelf te trainen in het gebruik van verschillende AI tools. Tenslotte zullen we in 2024 een wereldwijd contract management system uit gaan rollen. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde en zal het Legal team ook goed bezig houden in het nieuwe jaar.
Samen mooie herinneringen maken
Buiten werktijd ben ik vooral druk met mijn gezin en alle sport activiteiten. Zelf probeer ik als het weer het toelaat met mijn sup board het water op te gaan. Daarnaast doe ik al jaren aan Pilates Reformer. Tenslotte reizen we graag met het hele gezin naar “niet standaard” bestemmingen, zoals Fins Lapland, IJsland of Albanië. Voor komende winter staat een reis naar het noorden van Noorwegen gepland. We merken dat de kinderen jaren later vaak nog praten over dit soort ongebruikelijke trips en daar, hopelijk, levenslange herinneringen aan hebben.